Op deze pagina vind je "de naar Nederlands vertaalde" montage instructies en gebruikshandleiding voor de Hotgrips Orginal en Sports. Deze je ook in de vorm van een PDF bestand kunt downloaden. Daarnaast kun je ook de orginele montage instructies en gebruikshandleiding downloaden (Zonder Nederlandse beschrijving).
Voor de overige modellen kun je de ook de orginele handleidingen van Oxford downloaden (zonder Nederlandse beschrijving). Zie hieronder de downloads per type hotgrips.
DOWNLOADS HANDLEIDINGEN HOTGRIPS
HANDLEIDING OXFORD HOTGRIPS ORIGINAL & SPORTS
Montage instructies en handleiding (Nederlands)
Montage instructies en handleiding (Orgineel Oxford zonder NL beschrijving)
HANDLEIDING OXFORD HOTGRIPS SCOOTER
Gebruik handleiding oxford hotgrips original voor richtlijnen
HANDLEIDING OXFORD HOTGRIPS ATV/QUAD
Gebruik handleiding oxford hotgrips original voor richtlijnen
HANDLEIDING OXFORD HOTGRIPS CUSTOM/CRUISER
Gebruik handleiding oxford hotgrips original voor richtlijnen
Montage instructies en gebruikshandleiding voor de modellen OF693 en OF696 met v.7 warmte controllers.
OF693 > Oxford HotGgrips Original
Meer info Oxford HotGrips Original
OF696 > Oxford HotGgrips sports
Meer info Oxford HotGrips sports
A: Veiligheid eerst:
lees de instructies zorgvuldig voordat je de handvaten gebruikt of installateert!
BELANGRIJK:
Als u twijfelt of de Oxford HotGrips™ passen, raadpleeg dan onmiddellijk uw oxford leverancier voor advies of bezoek de website www.oxprod.com en lees de veel gestelde vragen.
WAARSCHUWINGEN:
- Uw HotGrips mogen alleen aangesloten en ingeschakeld worden wanneer ze om het stuur van het voertuig passen zoals aangegeven in de instructies.
- Voordat u de motorfiets / voertuig gebruikt controleer dan telkens of de HotGrips goed vast gelijmd zijn aan het stuur. Hierdoor voorkomt u ongevallen en/of persoonlijk letsel.
- Zorg ervoor dat gashendel zonder problemen functioneert. Hij mag dus niet stroef gaan. Let er tevens op dat de motor als normaal functioneert. De kabels van de Hotgrips mogen de remhendel en koppelingshendel niet in de weg zitten, nochtans mogen ze de werking hiervan niet beperken dan wel beïnvloeden.
- De HotGrips zijn ontworpen voor het gebruik met handschoenen. Laat de HotGrips niet in contact komen met de blote huid als de verwarming aan staat. Controleer of de verwarming op de juiste warmte is ingesteld voordat u gaat rijden. Als u onderweg bent en de temperatuur is te hoog stop dan veilig naast de weg en zet de stand van de verwarming lager of uit.
- Laat de motor niet onbeheerd achter wanneer de HotGrips zijn ingeschakeld. De gewenste temperatuur kan alleen ingesteld worden door de motorrijder door de warmteregelaar hoger of lager in te stellen. Wanneer u de motorfiets achterlaat met de HotGrips ingeschakeld in bijv. een warme garage of in een omgeving met een hoge temperatuur is het risico op schade aan de motorfiets of omgeving groot. Ook als de Hotgrips onbeheerd aan staan en u maakt gebruik van stuur moffen kan de temperatuur oplopen tot een onveilig punt. Ze zijn ontworpen om te gebruiken tijdens koude weersomstandigheden en in het bijzijn van de rijder.
- Vervang onmiddellijk de Hotgrips, wanneer u schade constateert aan de buitenzijde van de handvaten.
- Controleer regelmatig het materiaal van de handvaten en of ze nog goed vast zitten aan het stuur. Niet gebruiken in geval van twijfel. In geval van twijfel meteen uw Oxford leverancier raadplegen.
- OXFORD Products aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor de gevolgen door het gebruik van onveilige handvaten en onjuiste montage. De aansprakelijkheid is beperkt tot vervangende onderdelen van de HotGrips in geval van defecte materialen of productiefouten.
B: Onderdelen lijst voor product: OF693 en OF696
Controleer voor de montage of onderstaande onderdelen aanwezig zijn in de kit:
- 1 x Linker HotGrip (22mm Ø x 125mm lang)
- 1 x Rechter HotGrip (25.6mm Ø x 125mm lang)
- 1 x Elektronische Warmte Controller (code OF696HS v7) en lijm pad
- 1 x Universele beugel voor schakelaar - OF91 (bevestiging mogelijk niet geschikt voor alle voertuigen)
- 1 x Kabelboom, kabelbinders en handvat lijm Oxford Hotgrips instructies met v.7 warmteregelaar - 10/12/08
Benodigd gereedschap:
- Een grove en fijne vijl voor het effenen van de gas draaibus.
- Fijn schuurpapier voor het reinigen van het stuur.
- Strip tang/ tang
- Standaard motorfiets/ voertuig gereedschap voor het verwijderen van de buddyseat, kuip panelen en accu aansluitingen.
C: Montage en bedrading Instructies voor Motoren
Uw Oxford HotGrips zijn ontworpen als een vervanger van de standaard handvaten. De Hotgrips passen op vrijwel alle motoren die gebruik maken van een 22mm of 7/8" Ø stuur. De handvaten hebben een open einde, zodat de stuurgewichten terug geplaatst kunnen worden zonder dat u de handvaten hoeft bij te snijden. Indien het toch nodig is om de handvaten bij te snijden dan kunt u dat doen zoals in onderstaande afbeelding is weergegeven. Snij de handvaten niet verder af dan is weergegeven, want dan veroorzaakt u schade aan de verwarmingselementen.
Het linker en rechter handvat hebben verschillende afmetingen:
Een handvat is passend voor de linkerkant van het stuur en heeft een inwendige diameter van ongeveer 22mm.
De andere is passend voor over de gas draaibus aan de rechterkant van het stuur en heeft een diameter van ongeveer 25mm.
D: Montage instructies
- Verwijder de bestaande handvatten.
- Reinig de linkerkant van het stuur en zorg ervoor dat het glad is en vrij van lijm en reststoffen.
- Het stuur moet een consistente diameter van 22 mm hebben.
- Indien het handvat er niet eenvoudig opschuift, controleer dan de binnenzijde van het handvat op rubber resten die ontstaan kunnen zijn tijdens het productieproces. Als dit het geval is dan verwijder voorzichtig het overtollige rubber met een lange vijl.
- Wanneer u het rechter handvat verwijderd vindt u daaronder de draaibus. Het kan nodig zijn deze licht op te schuren, zodat deze een consistente diameter heeft va 25.6mm. Vaak zitten er op de gas draaibus verhoogde randen. Vaak is het nodig om deze er voorzichtig af te schuren.
E: Oefen het plaatsen van de Hotgrips
- Schuif de handvaten altijd eerst zonder lijm over het stuur. De handvaten moeten ook zonder lijm een strakke pasvorm hebben.
- De HotGrips hebben een unieke interne buis, waardoor ze een strakke pasvorm hebben.
- Hierdoor kunt u productie toleranties opvangen, wanneer de diameter van het stuur minimaal afwijkt.
- Gebruik geen geweld om de handvaten over het stuur te krijgen, want hierdoor kan er schade optreden. Controleer nogmaals de afmetingen van het stuur als dat nodig is.
- Wanneer u de handvaten over het stuur heeft geschoven kunt u ze op de juiste en uiteindelijke positie te draaien.
F: Positioneren op het stuur:
- Plaats de handvaten zo, dat de bedrading niet tegen de rem/ koppeling hendels komt. Het gas moet vrij kunnen draaien zonder belemmerd te worden door de bedrading. De ideale positie kan per motorfiets/ voertuig verschillend zijn. Vaak is de meest ideale positie, de positie waarbij de kabels aan de onderkant zitten. Deze positie maakt het mogelijk de Hotgrip bedrading netjes te bevestigen aan de kabels van de rem en koppeling en meestal voorkom je zo, dat de draden op spanning staan.
Sommige mensen hebben de voorkeur om de bedrading aan de bovenkant te plaatsen op een veilige afstand van de rem en koppelingshevel. Op deze manier draait de kabel weg van de hevel, wanneer u het gas open draait. - Voordat u de handgrepen verwijderd voor de definitieve montage, is het belangrijk om elektrische bedrading aan te sluiten, zodat u kunt controleren of de Hotgrips werken zoals het hoort. Wanneer u dit niet doet, kan de garantie vervallen.
G: Definitieve montage van de handvaten
- Gebruik de meegeleverde Super lijm. Deze is getest voor deze toepassing. Wanneer u gebruikt maakt van andere lijm kunnen wij niet garanderen dat deze geschikt is.
- Waarschuwing: De Super lijm hecht binnen enkele seconden op huid en ogen. Buiten bereik van kinderen houden.
HET IS ZEER BELANGRIJK OM DE HANDVATEN ONMIDDELIJK EN ZONDER VERTRAGING OP DE JUISTE POSITIE TE PLAATSEN, OMDAT DE SUPER LIJM ZEER SNEL ZAL HECHTEN AAN HET STUUR.
Laat de lijm niet druppelen op gelakte delen. Dit kan de lak beschadigen. - HotGrip aan de koppelings zijde:
Breng voldoende lijm aan over de hele lengte en diameter van het stuur, daar waar het handvat geplaatst wordt. Draai het handvat in de juiste positie en zorg ervoor dat de werking van de koppeling niet belemmerd wordt. - Hotgrip aan de gas zijde:
Indien de Hotgrip erg stroef over de gas draaibus schuift, dan is het raadzaam om vooral aan het einde, de gas draaibus van lijm te voorzien. Zo voorkomt u dat de Hotgrip al tijdens het erop schuiven blijft vastplakken. Ook adviseren wij om de zijkant van de gas draaibus van lijm te voorzien. Echter als de Hotgrip erg gemakkelijk over de gas draaibus schuift, dan adviseren wij om extra lijm te gebruiken, zodat de greep veilig en betrouwbaar vast zit. - Verwijder overtollige lijm direct met een droge doek.
- Laat de lijm gedurende ten minste 24 uur drogen voor gebruik. Ben er zeker van dat de handvaten stevig vast zitten. Niet gebruiken als de Hotgrip beweegt en win direct advies in.
H: Kabelboom Installatie
- Zoek een geschikte locatie om de warmteregelaar te monteren en leidt vervolgens de bedrading naar de accu.
- Installeer de warmteregelaar op een geschikte plaats en zorg ervoor dat de bedrading genoeg bewegingsruimte heeft.
- De warmteregelaar kan worden gemonteerd op een vlakke ondergrond met behulp van de zelfklevende montage pad. Ook kunt u de warmteregelaar op de meegeleverde montagebeugel monteren(als de beugel geschikt is voor het voertuig). Plaats de zelfklevende montage pad tussen de warmteregelaar en de beugel om trillingen te verminderen. De beugel kan indien nodig in een gewenste positie gebogen worden.
- Op veel motoren/ voertuigen is het mogelijk om de montagebeugel te bevestigen op de klem van de koppeling, zoals u in onderstaande afbeelding kunt zien. Het kan nodig zijn dat u dan langere bouten nodig heeft.
Installeren van de warmteregelaar met meegeleverde beugel (OF91)
- De bedrading is eenvoudig aan te sluiten. Er zijn slechts twee draden die aangesloten moeten worden op de motorfiets/ voertuig. Alle andere aansluitingen worden d.m.v. stekkers met elkaar verbonden. Deze kunt u maar op een manier met elkaar verbinden, waardoor u geen fouten kunt maken. Zorg ervoor dat de pijlen op de ronde DIN-stekkers tegenover elkaar staan. Indien u dit niet doet kan er schade ontstaan aan de pinnen in de stekker.
- Wij raden aan om de bedrading van de Hotgrips niet naast de bestaande kabelboom te plaatsen om eventuele elektrische interferentie te voorkomen.
- Wanneer u de bedrading heeft geplaatst raden wij aan om de stekker verbindingen te sealen met waterdichte/ isolatie tape of krimpkous. (Let erop dat u de kabels niet beschadigd wanneer u gebruik maakt van krimpkous).
- De ring kabelschoentjes kunnen eenvoudig worden vast geschroefd op de negatieve en positieve accupolen. De rode plus (+ rode kabel) moet rechtstreeks verbonden worden met de positieve (+) accupool
- De zwarte min (- zwarte kabel) moet rechtstreeks verbonden worden met de negatieve (-) accupool.
- De schakelkast (controlbox) kan bij de meeste motoren worden gepositioneerd onder de buddyseat in de buurt van de accu. Zorg ervoor dat de schakelkast(controlbox) te allen tijde op zijn minst 25mm uit de buurt van de accu geplaatst wordt.
- Als de warmteregelaar moet worden aangesloten op een geschakelde voeding, zorg er dan voor dat de bedrading die is verbonden met het contactslot een extra belasting van maximaal 4 ampère kan dragen. Er ontstaan vaak problemen wanneer u deze aansluit op het circuit van de claxon of verlichting.
Vaak voorkomende problemen zijn:
- De warmteregelaar springt niet aan
- Geen of defecte zekeringen in de zekeringkast
- Oververhitting van kabels op de motorfiets/ voertuig
- Indicatoren of verlichting defect
Indien u het niet zeker weet, neem dan contact op met uw lokale dealer voor advies.
I: Richtlijnen voor gebruik
- De gemonteerde Oxford Hotgrips zijn ontworpen om te gebruiken met handschoenen aan en deze comfortabel warm te houden. Kleine veranderingen van de omgevingstemperatuur zijn van invloed op de Hotgrips, waardoor het noodzakelijk is om de instelling van de warmteregelaar daarop aan te passen(hoger of lager).Als de handvaten te warm worden ,stel de warmteregelaar dan in op een lagere stand of zet deze uit(stand: OFF).
- De warmteregelaar heeft 3 verhoogde knoppen, zodat je deze eenvoudiger kunt vinden en voelen tijdens het rijden, vooral in het donker. De aan / uit-schakelaar werkt als een accu isolator, zodat er geen stroom kan weg lekken als deze is uitgeschakeld.
- Om de Hotgrips aan te zetten drukt u op de ON-knop. Deze schakelt automatisch in op de laagste warmte stand. Om de temperatuur te verlagen of te verhogen, drukt u op de kleinere knoppen met de plus en min symbolen. U kunt kiezen uit 4 verschillende warmte standen en elke stand wordt aangegeven door een LED licht. Wanneer u de Hotgrips wilt uit zetten, drukt u op de OFF-knop.
- Om te voorkomen dat de accu wordt leeg getrokken wanneer de motor is uitgeschakeld, is de controller voorzien van geavanceerde software, die ervoor zorgt dat de stroom toevoer naar de Hotgrips wordt geblokkeerd, voordat de accuspanning te laag is. Echter kan de spanning misschien te laag zijn om de motor te starten, maar kan de accu niet blijvend beschadigd raken en kan deze nog steeds worden opgeladen. Deze spanning is ingesteld op 10,5 tot 11,0 Volt.
- Indien de Hotgrips rechtstreeks zijn aangesloten op de accu dan vergeet nooit de Hotgrips uit te schakelen wanneer u het voertuig verlaat. De blauwe LED moet u eraan herinneren dat de Hotgrips zijn ingeschakeld.
- Wanneer u de motorfiets parkeert met de Hotgrips ingeschakeld en vervolgens aansluit op een acculader kan het zijn dat de schakelaar ingeschakeld blijft. Dat komt doordat de acculader tot 14,4 volt laadt en daardoor de schakelaar tegen automatisch uitschakelen beschermt. Het kan gevaarlijk zijn de Hotgrips onbeheerd aan te laten staan. Met name op de maximale warmte stand, omdat de grepen dan te heet kunnen worden. In uitzonderlijke gevallen kunnen de grepen oververhit raken.
- Om te voorkomen dat de accu wordt leeg getrokken, wanneer u vergeet de Hotgrips uit te schakelen, moet u de controller verbinden/ schakelen via het contactslot. Op deze manier worden de Hotgrips uitgeschakeld als u de motor van het contact zet. Zo voorkomt u dat de accu onnodig wordt leeg getrokken. Oxford Products kan niet verantwoordelijk worden gesteld wanneer accu’s worden leeg getrokken.
J: Technische gegevens
- Alleen voor 12 Volt Systemen(standaard spanning tussen de 13,5 en 14,3 Volt)
- Warmteregelaar informatie: de warmteregelaar schakelt automatisch uit wanneer de spanning terug loopt tot onder 11,5 V.
- Terug drain stroom: nul wanneer de schakelaar wordt uitgezet
- Stroomverbruik: Gemiddeld 3.6 ampère per paar (tot 2,0 ampère per stuk - 28 Watt - 30 Watt)
- Zekering: 5A mini-blade zekering (verkrijgbaar in vrijwel alle motor-automatrilane winkels)
- Als de Hotgrips zijn gemonteerd adviseren wij u om de accu te verbinden met een acculader (Oxford Optimiser of Maximiser 360T), wanneer de motorfiets niet in gebruik is. Op sommige motorfietsen die ouder zijn of een accu met een kleine capaciteit hebben, kan het zijn dat de Hotgrips de spanning van de accu verlagen. U kan dit probleem oplossen door de accu op te laden.
Instructies v.7 met warmteregelaar - 10/12/08
Deze handleiding is vertaald door Primero Commerce/Motomaxx en is puur ter informatie bedoeld. De inhoud van de montage instructies is heel nauwkeurig vertaald, nochtans accepteren wij geen enkele aansprakelijkheid ten aanzien van mogelijke onjuistheden hiervan en/of schade ontstaan door gebruik van deze vertaalde handleiding. Ongeautoriseerd of oneigenlijk gebruik van de inhoud of delen daarvan maken wellicht inbreuk op onze en/of intellectuele rechten van derden.